Quand seront publiés les premiers résultats des élections européennes

Les élections européennes se déroulent dans les 28 Etats membres entre le 23 et le 26 mai. Le Royaume-Uni et les Pays-Bas votent jeudi 23 ; l’Irlande le vendredi 24 ; la République tchèque vendredi 24 et samedi 25 ; la Lettonie, Malte et la Slovaquie samedi 25 ; et tous les autres Etats membres dimanche 26. Les résultats nationaux et les projections en sièges débuteront dimanche à partir de 18h GMT+2. Le Parlement européen publiera sa première projection de la composition de la future assemblée à partir de 20h15 GMT+2. Tous les résultats et les noms des députés élus seront disponibles lundi 27 sur notre site.

First estimations of the European Elections in the Netherlands

The Netherlands and the United Kingdom were the first to vote in the European elections on 23rd May. In the Netherlands, according to the first estimates, the Labour Party (PvdA) led by Frans Timmermans, the European socialists’ candidate for the presidency of the European Commission, surged ahead of the People’s Party for Freedom and Democracy (VVD), led by Prime Minister Mark Rutte and the Forum for Democracy (FvD), which the polls forecast to be the winners. With around 18.4% of the vote the PvdA is due to win 5 of the 26 seats allocated to the Netherlands in the European Parliament,  the VVD, with 15% of the vote, is due to win 4 seats and the FvD with 11% of the vote, three. D66 is due to win 2 seats, Groenlinks 3, and 50 PLUS and the Socialist Party one each. The Animals Party and the Freedom Party (PVV) are due to lose their seats. The official results will be published on Sunday evening, after the end of voting in the 28 Member States.

Premières estimations des élections européennes aux Pays-Bas

Les Pays-Bas et le Royaume-Uni ont été les premiers à voter pour les élections européennes, le 23 mai. Aux Pays-Bas, selon les premières estimations, le Parti travailliste (PvdA) mené par Frans Timmermans, le candidat des socialistes européens à la présidence de la Commission européenne, a devancé le Parti populaire pour la liberté et la démocratie (VVD) du Premier ministre Mark Rutte et le Forum de la démocratie (FvD) que les sondages donnaient vainqueurs. Avec environ 18,4% des suffrages, le PvdA devrait remporter cinq des vingt-six sièges alloués aux Pays-Bas au Parlement européen, le VVD, avec 15% des suffrages, devrait en remporter quatre et le FvD, avec 11% des suffrages, trois. D66 devrait obtenir 2 sièges, Groenlinks 3, et 50 PLUS et le Parti socialiste 1 chacun. Le Parti pour les animaux et le Parti pour la liberté devraient perdre leurs sièges. Les résultats officiels seront publiés dimanche soir, après la clôture du scrutin dans les 28 Etats membres.

Les sondages dans les Etats membres

Allemagne

Selon les derniers sondages, la CDU-CSU de Manfred Weber obtiendrait aux alentours de 29% des voix. Les Verts de Ska Keller prendraient les devants dans la course à la deuxième place avec environ 18% des suffrages, tandis que les socio-démocrates du SPD chutent entre 15 et 16% des intentions de vote. Les nationalistes de l’Alternative pour l’Allemagne devraient être crédités de 12% des voix. Enfin, Die Linke (La gauche) remonte à hauteur des libéraux du FDP avec respectivement 7,2% et 6,3 à 8% des voix.

 

Autriche

Selon les sondages du mois de mai, le parti conservateur du chancelier Sebastian Kurz serait en tête avec environ 30% des suffrages. Le parti socialiste autrichien du candidat Andreas Schieder est en légère hausse comparé aux sondages d’avril avec 26 à 27% d’intentions de vote. Les sondages prévoient que l’extrême droite obtienne 23 à 25% des voix. Enfin, les Verts et les libéraux de NEOS se verraient tous deux crédités d’entre 7 et 10% des voix.

 

 

Belgique

Selon le dernier sondage publié par Le Soir-RTL-VTM et Het Laatste Nieuws le 18 mai, en Wallonie, le Parti socialiste (PS) serait en tête, suivi du Mouvement réformateur (MR) et d’Ecolo. A Bruxelles, Ecolo dominerait à 22% devant le PS et le MR. En Flandre, l’Alliance néo-flamande (N-VA) obtiendrait 28% des voix, les Chrétiens-démocrates flamands environ 18% et le Vlaams Belang, l’extrême droite flamande, serait crédité de 15%.

 

Bulgarie 

Annoncé battu jusque début mai, le parti au pouvoir GERB de Boyko Borissov est désormais en tête des sondages à la veille des élections européennes avec un peu plus de 31% des suffrages. Le Parti socialiste bulgare, parti d’opposition, chute dans les intentions de vote avec 26,6 à 30,4%.Les libéraux du Mouvement des droits et libertés gagne plus d’un point avec 12,8 à 13,9%. Enfin, trois partis se disputent la quatrième place avec une légère avance pour les nationalistes de VMRO (autour de 6%), la coalition de centre droit Bulgarie démocratique (4,2%) et les populistes de Wolya (4,8%).

 

Chypre

Selon les derniers sondages publiés en avril, le Rassemblement démocrate (DISY) est donné en tête avec entre 28 et 35,6% des intentions de vote. S’ensuit le Parti Progressiste des travailleurs (AKEL) qui recueillerait entre 23 et 26% des voix. Le Parti démocrate (DIKO) arriverait en troisième position avec entre 13,5 et 16 % des intentions de vote. Le Front populaire national (ELAM) obtiendrait entre 6,5 et 9 % des voix. Et le Mouvement social-démocrate (EDEK) serait crédité entre 6,5 et 7,6% des voix.

 

Croatie

Selon le sondage de Promocija Plus pour HRT, réalisé du 13 au 18 mai, l’Union démocratique croate (HDZ) arriverait en tête des élections avec 24,5 % des intentions de vote. Le Parti social-démocrate de Croatie (SDP) arriverait en deuxième position avec 16,4 %. Le parti populiste Bouclier humain obtiendrait 7,4% des voix. La coalition d’Amsterdam, qui réunit des partis libéraux affiliés à l’ADLE, est créditée de 6,9 % des intentions de vote, et le Pont des listes indépendantes de 6,7%.

 

Danemark

Selon le dernier sondage, le Parti social-démocrate arriverait en tête avec 27,4 des intentions de votes. Le Parti libéral du Danemark (V) obtiendrait 19,8% des voix, le Parti populaire danois (DF) 11,9%, le Parti populaire socialiste (SF) 8,5% et le Parti social-libéral danois (Radikale B) 8,3% des voix. Le Mouvement populaire contre l’Union européenne est crédité de 6,9% des intentions de vote, la Liste de l’unité – les Rouges et les Verts de 6,4% et le parti populaire conservateur (KD) de 4,1%.

 

Espagne

Selon le sondage réalisé par Sigma Dos pour El Mundo le 20 mai, le Parti socialiste obtiendrait entre 18 et 20 sièges, le Parti populaire entre 9 et 10 et Ciudadanos entre 9 et 10. Le parti de gauche radicale Unidos Podemos obtiendrait 6 sièges. Le parti d’extrême droite Vox en obtiendrait 5 et la coalition de gauche Ahoras Republicas 3. Enfin, Junts per Catalunya et Coalicion por una Europa solidaria obtiendraient chacun 1 siège.

 

Estonie

Selon une enquête de Nordstatt commandée par l’Institute for Social Research le 14 mai, le Parti de la réforme se placerait en tête des intentions de vote avec 22%, suivi du Parti social-démocrate à 20,6% et du Parti du centre en troisième position, avec entre 19,2% et 19,8%. Le Parti conservateur EKRE serait quant à lui crédité de 12,3% à 12,4% des intentions de vote. Le parti Union Pro Patria et Res Publica obtiendraient 8,9% et 9,4% des voix. Cependant, une autre enquête de Nordstatt commandée par l’Institute for Social Research le 20 mai, le Parti social-démocrate arriverait en tête avec 22,5% des intentions, au coude-à-coude avec le Parti de la réforme (21,3%).

 

Finlande

Selon un sondage réalisé par Taloustutkimus pour le journal Yle, publié le 10 mai, le parti des Vrais Finlandais (PS) arriverait en tête avec 18,8% des suffrages. Il est suivi de près par le Parti social-démocrate de Finlande (SDP), crédité de 17,8% des suffrages. La troisième place serait occupée par le Parti de la coalition nationale (KOK) avec 16,9% des voix. Le Parti du centre (KESK) et la Ligue verte (VIHR) seraient à égalité avec 13,3% des suffrages tandis que l’Alliance de gauche (VAS) recueillerait 8% des voix. Enfin, le Parti populaire suédois de Finlande (RKP) et le Parti chrétien-démocrate (KD) obtiendraient environ 4% des suffrages.

 

France

Selon des derniers sondages réalisés entre le 14 et le 19  mai, le Rassemblement national (RN) serait en tête avec entre 23,5% et 24% des intentions de vote, suivi de près par La République en Marche (LREM) autour de 22,5% à 23%. Les Républicains (LR), Europe Ecologie Les Verts (EELV) et La France Insoumise (LFI) seraient crédités respectivement de 13.5%, entre 7% et 8,5% puis 8% et 10%. Enfin, Place Publique/Parti Socialiste (PS)/Nouvelle Donne (ND) obtiendrait entre 5% et 6% des intentions de vote.

 

Grèce

Selon les derniers sondages du mois de mai, la Nouvelle démocratie arriverait en tête avec entre 26,4% et 30,3% des intentions de vote. La coalition de la gauche radicale Syriza obtiendrait entre 20,8% et 23,6% des voix, puis le Mouvement pour le changement avec 5% à 6,2% des intentions de vote. Enfin, le KKE oscillerait entre 3,9% à 4,4% des voix, suivi par l’Aube Dorée (entre 4,3% et 5%).

 

Hongrie

En Hongrie, la coalition au pouvoir menée par le Fidesz de Vikor Orban arriverait largement en tête des élections européennes avec environ 55% des voix, selon les derniers sondages hongrois. Par ailleurs, loin derrière, trois partis se disputent la deuxième place : les radicaux de droite du Jobbik obtiendraient entre 10 et 11% des voix, tout comme les socialistes du MSZP ou encore la Coalition démocratique de centre gauche. Enfin, Les progressistes de Momentum et les écologistes de LMP oscillent entre 5 et 6% des suffrages.

Irlande

Selon le dernier sondage, les candidats Fine Gael seraient en tête des intentions de vote dans les trois circonscriptions (Dublin : 22%, Midlands : 26% et South : 19%). Le Fianna Fail est crédité de 13% des intentions de vote dans les Midlands et le Sud, et de 18% à Dublin. Le Sinn Fein obtiendrait 14% des voix dans les Midlands et le Sud, et  13% à Dublin.

 

Italie

Selon un sondage réalisé par l’Institut Demos et publié par Repubblica, la Ligue est en tête et obtiendrait entre 31% des votes, suivie par le Mouvement cinq étoiles, autour de 25% des voix, et le Parti démocrate avec environ 20%. Enfin, les conservateurs de Forza Italia et les nationalistes Frères d’Italie seraient respectivement crédités de 8% et 6%. Il s’agit du dernier sondage en date, l’Italie interdisant la diffusion de sondages dans les deux semaines précédent les élections.

 

Lituanie

Selon un sondage réalisé par Baltic Research pour le journal Lietuvos rytas, publié le 16 mai, les partis “L’Union des verts et des paysans” et “L’Union patriotique – Chrétiens-démocrates lituaniens” arriveraient en tête des élections européennes avec respectivement 21,1% et 20,5% des intentions de vote. Ils sont suivis par le Parti social-démocrate lituanien qui recueillerait 11,4% des suffrages. Le Parti du centre lituanien et le Parti du travail obtiendraient tous deux environ 6% des voix. Tous les autres partis se situent sous la barre de 5% des intentions de vote.

Lettonie

Selon un sondage conduit au cours de la semaine du 14 mai, le parti Alliance nationale récolterait 17,1% des voix. Le Parti social-démocrate (SDPS) est crédité de 14,3%. Le Nouveau parti conservateur (JKP), L’Union des verts et des paysans (ZZS) et le parti Développement/Pour !  (AP) se situeraient  entre 9,5% et 10%.

Malte

Selon un sondage mis à jour en mai par le media Malta today, le Parti Travailliste et le Parti Nationaliste seraient crédités respectivement de 44,1%  (41,8% en avril) et 29% (25,1%  en avril) des intentions de votes. Alternative Démocratique et le Parti Démocratique se situent autour de 1%.

 

Pays-Bas

Selon un sondage publié par I&O Research le 17 mai, le Forum pour la démocratie et le Parti du Peuple pour la Liberté et la Démocratie obtiendraient chacun 4 sièges au Parlement. Groenlinks, l’Appel démocrate chrétien et le Parti travailliste obtiendraient chacun entre 2 et 4 sièges et Démocratie 66 en aurait 2. Le parti pour les animaux et 50 Plus pourraient obtenir entre 0 et 1 siège chacun.

 

Pologne

Le parti de droite populiste Droit et Justice (PiS) et la Coalition européenne, rassemblant des europhiles de droite et de gauche, sont tous deux très proches avec respectivement 34 à 39% et 33 à 41,9% des voix. En troisième position se tiennent les sociaux-démocrates de Printemps qui seraient crédités de 7,6 à 9,6% des voix. Enfin, les populistes de Kukiz’15 et les libertariens de la Confédération Korwin sont aux coudes-à-coudes avec respectivement 4,8 à 6% et 1,8 et 6%.

 

Portugal

Selon le dernier sondage publié par Publico, réalisé du 16 au 19 mai, le Parti socialiste (PS) serait en tête avec 33% des voix, suivi par le Parti Social démocrate (PSD) avec 23% des intentions de vote, et le Bloc de gauche de 9%. La Coalition démocratique unitaire (CDU) et le CDS-Parti populaire recueilleraient tous les deux 8% des voix. Le Parti animaliste (PAN) et le Parti Alliance obtiendraient tous les deux 3% des voix.

 

République tchèque

Selon une enquête réalisée par STEM/MARK et le CVVM et publiée le 19 avril, le parti ANO remporterait les élections européennes avec 28% des voix. le Parti démocratique civique (ODS) serait en deuxième position avec 12% des voix, suivi par le Parti pirate (10,5%) et le Parti communiste de Bohême et Moravie (10%). Les sociaux-démocrates du CSSD sont crédités de 8,5% des intentions de vote. Le SPD (Liberté et démocratie directe), la coalition STAN/TOP09, les Verts et les chrétiens-démocrates (KDU-CSL) obtiendraient tous environ 5% des voix.

 

Roumanie

Selon le dernier sondage IMAS pour Europa FM, le Parti National Liberal (PNL) obtiendrait 28,5% des intentions de vote, suivi du Parti Social-Démocrate (PSD). L’Alliance USR-PLUS 2020 arriverait en troisième position avec 19,6% des voix. Enfin, le Parti ADLE et Pro Roumanie sont au coude à coude avec respectivement 9,8% et 9,9%. Le Parti Mouvement Populaire (PMP) obtiendrait 6,2% des intentions de vote.

 

Royaume-Uni

Selon les derniers sondages, le Parti du Brexit de Nigel Farage arriverait en tête avec entre 33 et 35% des voix. Le Parti libéral-démocrate recueillerait entre 16 et 17,3%  des intentions de vote. Le Parti travailliste oscillerait entre 15 et 16 %, les Verts entre 9 et 10%, et le Parti conservateur entre 8,3 et 9%. Le parti Change UK – The Independent Group obtiendrait 5% et UKIP 3%.

 

Slovaquie

Selon un sondage réalisé début mai par l’agence Phoenix Research, le SMER-SD serait en tête des intentions de vote (22,5%), suivi par le parti Liberté et solidarité (SaS)  (14,3%). Les partis OL’aNO et L’S NS sont au coude à coude, avec respectivement 13,9% et 13,8% des intentions de vote. Ils sont suivis par Sme Rodina (12,3%), PS/Spolu (11,8%), KDH (9,9%), SNS (8,1%), Doprava (5,2%) et Most-Hid (5%).

 

Slovénie

Un sondage Ninamedia publié le 19 mai pour Dnevnik, RTV Slovenia et Večer place la coalition  formée par le Parti démocratique slovène & le Parti populaire slovène (SDS & SLS) en tête des intentions de vote avec 18,9%, suivi de près par les sociaux-démocrates qui sont crédités de 18,3%. Liste Marjan Šarc (LMS) recueillerait entre 9,7 et 12,2% des voix. Le parti Nouvelle Slovénie (NSi) obtiendrait 7,6% des suffrages, le Parti démocrate des retraités slovènes (DeSUS) 6,8% et la Gauche (Levica) entre 5,8%.

 

Suède

Selon des derniers sondages réalisés en mai, le Parti social-démocrate suédois des travailleurs (S) arriverait en tête avec 25.2% des voix. Les Démocrates de Suède (SD) ainsi que le Parti du rassemblement modéré (M) obtiendraient respectivement entre 16,5% et 19,9% des intentions de vote. Enfin,  Démocratie chrétienne (KD) et les Verts (V) oscilleraient entre 9% et 10% des voix, suivi par le Parti de gauche (V) avec entre 9,4% et 9,6%. Le parti du Centre (C) serait crédité de 9,4% à 9,6% des voix.

The Polls in the Member States

Austria

According to the polls in May, the conservative party led by Chancellor Sebastian Kurz is due to come out ahead with around 30% of the vote. The Austrian Social Democratic Party led by Andreas Schieder is slightly up in comparison with the April polls with 26 to 27% of the voting intentions. The polls forecast the far right with 23 to 25% of the vote. Finally the Greens and the Liberals of NEOS are due to win between 7 and 10% of the vote.

Unique Research  for Profil

OGM for the Kurier

Research Affairs for TZ

Belgium

According to the most recent poll published by Le Soir-RTL-VTM and Het Laatste Nieuws on 18th May in Wallonia, the Socialist Party (PS) is said to be in the lead, followed by the Reform Movement (MR) and Ecolo. In Brussels Ecolo is said to be winning hands down with 22% of the vote ahead of the PS and MR. In Flanders the Neo-Flemish Alliance (N-VA) is due to win 28% of the vote, the Flemish Christian-Democrats are due to win around 18% and the Vlaams Belang, the Flemish far right is credited with 15%.

Bulgaria

Having been declared beaten at the beginning of May, the party in office, the GERB led by Boyko Borissov is credited with 31% of the vote. The Bulgarian Socialist Party, in the opposition has fallen sharply in the voting intentions to lie at 26.6% to 30.4% of the vote.  The liberals of the Movement of Law and Freedom have risen by one point with between 12.8% to 13.9%. Finally, three parties are vying for fourth place with a slight lead taken by the nationalists of VMRO (6%), the centre-right coalition Democratic Bulgaria  (4.2%) and the populists of Wolya (4.8%).

Alfa Research Poll

Trend Poll

Chasa 24 Poll

Croatia

According to the Promocija Plus Poll for HRT undertaken between 13th and 18th May the Croatian Democratic Union (HDZ) is due to come out ahead in the elections with 24.5% of the vote. The Social Democratic Party (SDP) is due to come second with 16.4%. The populist party Human Shield is due to win 7.4% of the vote. The Amsterdam Coalition, which rallies the liberal parties affiliated to the ALDE is credited with 6.9% of the vote, the Bridge of Independent Lists, 6.7%.

Cyprus

According to the latest polls published in April, the Democratic Assembly (DISY) is forecast to come out ahead with between 28 to 35.6% in voting intentions. The Progressive Workers’ Party (AKEL) follows with between 23 to 26% of the vote. The Democratic Party (DIKO) is due to come third with between 13.5 and 16% of the voting intentions. The National People’s Front (ELAM) is due to win between 6.5 and 9% of the vote. And the Democratic Social Movement (EDEK) is credited with between 6.5% and 7.6% of the vote.

Poll by CYMAR for ANT1

Poll by Cmrc Cypronetwork

Poll by Prime Consulting

Poll by Symmetron

Poll by IMR

Czech Republic

According to a poll by STEM/MARK and the CVVM, published on 19th April, ANO is due to win the European élections with 28% of the vote. The Civic Democratic Party (ODS) is due to come second with 12% of the vote, followed by the Pirate Party (10.5%) and the Communist Party of Bohemia and Moravia (10%). The Social-Democrats of the CSSD are credited with 8.5% of the voting intentions. The SPD (Freedom and Direct Democracy), the STAN/TOP09 coalition, the Greens and the Christian Democrats (KDU-CSL) are due to win around 5% of the vote each.

Denmark

According to the most  recent poll, the Social Democratic Party is due to come out ahead with 27.4% of the voting intentions. The Liberal Party of Denmark (V) is due to win 19.8% of the vote, the Danish People’s Party (DF), 11.9%, the People’s Socialist Party (SF) 8.5% and the Danish Social Liberal Party (Radikale B) 8.3% of the vote. The People’s Movement against the European Union is credited with 6.9% of the voting intentions, the Unity List-Red/Green 6.4% and the People’s Conservative Party (KD) 4.1%.

Poll by Epinions

Poll by Borsen

Estonia

According to a Nordstatt Poll ordered by the Institute for Social Research on 14th May the Reform Party is due to come out ahead with 22% of the vote followed by the Social Democratic Party with 20.6% and the Centre Party in third place with between 19.2% and 19.8%. The conservative party EKRE is credited with 12.3/12.4% of the vote. The Pro-Patria Union and Res Publica are due to win 8.9% and 9.4% of the vote. However another Nordstatt Poll ordered by the same institute on 20th May indicates that the Social Democratic Party will come out ahead with 22.5% of the vote, running neck and neck with the Reform Party (21.3%).

Finland

According to a poll by Taloustutkimus for the newspaper Yle, published on 10th May the True Finns (PS) are due to come out ahead with 18.8% of the vote. They are followed closely by the Social Democratic Party of Finland (SDP) credited with 17.8% of the vote. Third place is due to be taken by the National Coalition Party (KOK) with 16.9% of the vote. The Centre Party (KESK) and the Green League (VIHR) are running equal on 13.3% of the vote whilst the Left Alliance (VAS) is due to win 8% of the vote. Finally the Swedish People’s Party of Finland (RKP) and the Christian-Democratic Party (KD) are due to win around 4% of the vote.

France

According to the most recent polls undertaken on 14th and 19th May, the National Rally (RN) is said to lead with between 23.5% and 24% in the voting intentions, followed closely by the République en Marche (LREM) with around 22.5% and 23%. The Republicans (LR), Europe Ecologie/Les Verts  (EELV) and France Insoumise (LFI) are credited with 13.5%, between 7% and 8.5% , then 8% and 10%. Finally Place Publique/Socialist Party (PS)/Nouvelle Donne (ND) are due to win between 5% and 6% each.

Sondage Harris Interractive  19th May for TF1, LCI, RTL, Le Figaro

Sondage Ipsos on 14/17 May for Le Monde, Cevipof and the Fondation Jean Jaurès.

Sondage Ifop  14/17 May for Paris Match, CNews and Sud Radio.

Germany

According to the most recent polls, the CDU-CSU led by Manfred Weber is expected to win  29% of the vote. Ska Keller’s Greens are forecast to be slightly ahead in second place with around 18% of the vote, whilst the SPD has declined with a forecast of 15/16% of the vote. The Alternative for Germany is due to win 12% of the vote. Finally Die Linke (The Left) has risen in terms of voting intentions to lie equal with the Liberals (FDP) with respectively 7.2% and 6.3/8% of the vote.

INSA/Bild Poll

Online-Meinungsforschungsinstituts Civey Poll for the Spiegel Online

Greece

According to the most recent polls in May, New Democracy is due to come out ahead with between 26.4% and 30.3% in the voting intentions. The radical left coalition SYRIZA is due to win between 20.8% and 23.6% of the vote, then the Movement for Change with 5%/6.2%. Finally, the KKE is wavering between 3.9% and 4.4% of the vote followed by Golden Dawn (between 4.3%% and 5%).

Metron Analysis Poll for the newspaper “To Vima” published on 19th May

Alco Poll for Open, published on 20th May

Hungary

The coalition in office in Hungary led by Viktor Orban’s Fidesz is due to take an easy lead with around 55% of the vote, according to the most recent Hungarian polls. However far behind three parties are vying for second place: the radical right Jobbik  is due to win around 10%/11%, like the the Socialists of the MSZP and the centre left Democratic Coalition. Finally, the progressives of Momentum and the ecologists of LMP are due to win 5/6% of the vote.

Poll by Zavecz Research

Poll by Viewpoint

Ireland

According  to the most recent poll, the candidates of Fine Gael are ahead in voting intentions in three constituencies (Dublin : 22%, Midlands : 26% and South : 19%). Fianna Fail is credited with 13% of the vote inthe Midlands and the South and 18% in Dublin. Sinn Fein is due to win 14% of the vote in the Midlands and the South and 13% in Dublin.

Italy

According to a poll by the Demos Institute, published by Repubblica, the Lega is in the lead and is due to win 31% of the vote, followed by the 5 Stars Movement with around 25%, and then the Democratic Party with around 20%. Finally the conservatives of Forza Italia and the nationalists of the Brothers of Italy are due to win 8% and 6% of the vote respectively. This is the last poll to date since Italy prohibits the publication of polls in the two weeks preceding the elections.

Poll SWG for TG La 7

Poll Ipsos for the Corriere della Serra

Poll Piepoli for Scenaripolitici.com

Latvia

According to a poll undertaken in the week of 14th May, the National Alliance Party is due to win 17.1% of the vote. The Social Democratic Party (SDPS) is credited with 14.3%. The New Conservative Party (JKP), the Union of Greens and Farmers (ZZS) and the Party for Development/For! (AP) are running at around 9.5% to 10% of the vote.

Lithuania

According to a poll by Baltic Research for the newspaper Lietuvos rytas, published on 16th May, the parties – the Union of Greens and Farmers and the Patriotic Union  – Lithuanian Christian Democrats are due to come out ahead in the European elections with respectively  21.1% and 20.5% in terms of voting intentions. They are followed by the Lithuanian Social Democratic Party which is due to win 11.4% of the vote. The Lithuanian Centre Party and the Labour Party are due to win around 6% of the vote. All of the other parties lie around the 5% mark in terms of voting intentions.

Malta

According to a poll updated in April the daily Malta Today, the Labour Party and the Nationalist Party are credited with 44.1.%, (41.8% in April) and 29% (25.1% in April) in the voting intentions. Democratic Alternative and the Democratic Party are due to win around 1% each.

Netherlands

According to a poll published by I&O Research on 17th May, the Forum for Democracy and the People’s Party for Freedom and Democracy are due to win 4 seats in Parliament. Groenlinks, Christian Democratic Appeal and the Labour Party are due to win between 2 and 4 seats and Democracy 66, 2. The Party for Animals and 50 Plus might win no seats or 1 seat each.

Poland

The right-wing populist party Law and Justice (PiS) and the European Coalition, which rallies pro-European groups from the right and the left are running neck and neck with respectively 34/39% and 33%/41.9% of the vote. In third position the Social Democrats of “Wiosna” (Spring) are credited with between 7.6% to 9.6% of the vote. Finally the populists of Kukiz’15  and the libertarians of the Korwin Confederation are running equal with respectively 4.8%/6%) and 1.8% and 6%.

IBRiS Poll for Dziennik Gazeta Prawna

Institute for Research into Public Affairs for Newsweek and Radiozet.pl

Portugal

According to the most recent poll published by Publico on 16th to 19th May, the Socialist Party (PS) is said to be in the lead with 33% of the vote followed by the Social Democratic Party (PSD) with 23% and the Left Bloc 9%. The United Democratic Coalition (CDU) and the CDS-People’s Party are due to win 8% of the vote each. The Animal Party (PAN) and the Alliance Party are due to each win 3%.

Romania

According to the latest IMAS Poll for Europa FM, the National Liberal Party (PNL)  is due to win between 28.5% in the voting intentions, followed by the Social Democratic Party (PSD). The Alliance 2020 USR-PLUS is due to come third with 19.6%. Finally the ALDE and Pro-Romania Party are running neck and neck with respectively around 9.8% and 9.9%. The People’s Movement Party (PMP) is due to win 6.2% of the vote.

 

Slovakia

According to a  poll undertaken at the beginning of May by the Phoenix Research agency, SMER-SD is said to be in the lead in terms of voting intentions (22.5%), followed by the Party of Freedom and Solidarity (SaS) (14,3%). The parties OL’aNO and L’S NS  are running neck and neck with respectively 13.9% and 13.8% of the voting intentions. They are followed by Sme Rodina (12.3%), PS/Spolu (11.8%), KDH (9.9%), SNS (8.1%), Doprava (5.2%) and Most-Hid (5%).

Slovenia

A Ninamedia poll published on 19th May for Dnevnik, RTV Slovenia and Večer places the coalition  formed by the Slovenian Democratic Party (SDS) and the Slovenian People’s Party (SLS) ahead in the voting intentions with 18,9%, followed closely by the Social Democrats who are credited with 18.3%. The Marjan Šarc List (LMS) is due to win between 9.7 et 12.2% of the vote. The New Slovenia Party (NSi) is due to win 7.6% of the vote, the Democratic Party of Slovenian Pensioners (DeSUS) 6.8% and the Left (Levica) 5.8%.

Spain

According to the poll by Sigma Dos for El Mundo on 20th May, the Socialist Party is due to win between 18 to 20 seats, the People’s Party between 9 and 10 and Ciudadanos between 9 and 10. The radical left party Unidos Podemos is due to win 6 seats. The far right Vox is due to win 5 seats and the left coalition Ahoras Republicas 3. Finally Junts per Catalunya and Coalicion por una Europa solidaria are due to win one seat each.

Sweden

According to the most recent polls undertaken in May, the Swedish Social Democratic Workers’ Party is due to come out ahead with 25.2%  of the vote. The Sweden Democrats (SD) as well as the Moderate Assembly Party (M) are due to win between 16.5% and 19.5% of the vote. Finally, Christian Democracy (KD) and the Greens are wavering between 9% and 10% of the vote, followed by the Left Party with 9.4% – 9.6%. The Centre Party (C) is due to win between 9.4% and 9.6% of the vote.

Sondage TV4 Nyheterna  (ponderation of 5 different polls) by the University of Göteborg published on 7th May

Opinion poll by SvD / Sifo published on 16th May

UK

According to the most recent polls Nigel Farage’s Brexit Party is due to come out ahead with between 33% and 35% of the vote. The LibDems are due to win between 16 and 17.3% of the vote. Labour is wavering between 15% and 16%, the Greens between 9 and 10%. The Conservative Party is due to win between 8.3% and 9%. The Change UK party -The Independent Group 5% and UKIP 3%.

YouGov Poll

European Council on Foreign Relations Poll 20th May

 

Toutes les listes en quelques clics

Les listes pour les élections européennes de mai 2019 sont désormais presque toutes connues, dans les 28 Etats membres de l’Union. Vous pouvez en retrouver le détail en cliquant sur notre carte interactive. Chaque fiche pays présente les partis en lice, leur affiliation européenne, leur tête de liste et leur programme. Vous pouvez également accéder directement aux sites et aux programmes des différents partis.

Where to watch the debate between the candidates running for the presidency of the European Commission

The debate between the lead candidates on the European lists in the elections on 23rd-26th May who are running for the presidency of the European Commission, will take place on Wednesday 15th May from 21:00 to 23:00 (9pm – 11pm) in the hemicycle of the European Parliament in Brussels.

The candidates, whose speaking order was drawn at random, are: Nico Cué (European Left, EL), Ska Keller (European Green Party, EGP), Jan Zahradil (Alliance of European Conservatives and Reformists, AECR), Margrethe Vestager (Alliance of Liberals and Democrats for Europe, ALDE), Manfred Weber (European People’s Party, EPP) and Frans Timmermans (European Socialist Party).

They will debate issues such as employment, migration, security, populism, climate change and the Union’s role in the international arena. The debate will be broadcast live on the EBU (European Broadcasting Union) and via EbS (Europe by Satellite) in 23 languages, including in  sign language. The debate will also be available live on the European Parliament’s website, and that of the European Commission and on the website european-elections.eu. The entire debate can also be downloaded from the European Parliament’s multimedia centre by clicking here.

Information et mobilisation

Cette fois je vote

Lancée par le Parlement européen en 24 langues, la plateforme non partisane cettefoisjevote.eu vise à soutenir plus de 150 000 volontaires qui se sont engagés dans les Etats membres à encourager les citoyens à voter aux élections européennes et à mobiliser leurs familles, amis et communautés.

 

Rock the Eurovote 2019

Lancée par l’association Européens sans frontières, la campagne de communication Rock the Eurovote 2019 vise à sensibiliser la jeune génération à voter aux élections européennes. Rock the Eurovote 2019 s’appuie sur la réalisation et la diffusion de courts-métrages sur l’Europe auprès des jeunes.

 

Ce que fait l’Europe pour moi

Développé par le service de recherche du Parlement européen, le site internet interactif Ce que l’Europe fait pour moi présente des exemples de l’impact positif de l’UE sur la vie des citoyens.

 

European Elections 2019 Campaign Tracker 

Pour aider les citoyens et les médias à suivre la campagne électorale, le service de presse du Parlement européen a mis au point le European Elections 2019 Campaign Tracker qui fournit quotidiennement des informations sur les événements et les débats électoraux dans les 28 Etats membres.

 

Gouvernement français 

Le site du gouvernement français présente le Parlement européen et les domaines dans lesquels il est impliqué. Ce site explique également pourquoi il est important de voter et énumère les conditions de vote pour les citoyens français et pour les citoyens européens résidant en France.

 

Elections européennes 2019

Le site Elections européennes 2019 présente les différentes conditions et modalités de vote pour les citoyens français, belges et luxembourgeois. La section du site « pourquoi voter ? » vise à encourager les citoyens à se rendre dans les bureaux de vote le 26 mai.

 

Eurodesk

Eurodesk est une association internationale à but non lucratif qui s’appuie sur un réseau de coordinateurs nationaux dans 36 pays européens. Eurodesk a pour objectif de faire la promotion des opportunités de mobilités auprès des jeunes et de les encourager à devenir des citoyens actifs.

 

Résultats des élections européennes

Lancé par le Parlement européen, resultats-elections.eu est un site web interactif sur les résultats passés et présents des élections européennes. Il est disponible dans toutes les langues officielles de l’Union. Le site sera mis à jour le 26 mai avec les résultats des élections et les répartitions nationales, au fur et à mesure que les détails seront transmis par les autorités nationales.

 

Your Vote – Your World

Social Platform a produit une vidéo afin de mobiliser les citoyens lors des élections européennes. La vidéo est disponible sur Facebook, Twitter, et Youtube. Elle est également disponible sur le site internet de Social Plateform dans 23 langues.

 

Country sheets

Le Parlement européen a mis au point le fascicule “Country sheets”, accessible en ligne, qui contient toutes les informations sur les règles électorales, les heures d’ouverture et de fermeture des bureaux de vote et les listes de candidats dans tous les Etats membres. Le fascicule n’est disponible qu’en anglais.

 

 

Europe’s presidents appeal for people to vote

21 presidents of the Member States of the EU – heads of the countries where there is no monarchy – appealed to the people to vote on 9th May in the European elections that are taking place from 23rd to 26th May. In a joint declaration published on the occasion of Europe Day, they reiterated the necessity for us all to “commit actively in support of the idea of a peaceful, integrated Europe.”  In the face of rising euroscepticism they appealed for a “massive vote by the people”. This appeal was signed by the Presidents of  Bulgaria, Czech Republic, Germany, Estonia, Ireland, Greece, France, Croatia, Italy, Cyprus, Latvia, Lithuania, Hungary, Malta, Austria, Poland, Portugal, Romania, Slovenia, Slovakia and Finland.

All the lists in just a few clicks

The lists for the European Elections of May 2019 have now all been published in the 28 Member States of the Union. You can find all of these in detail by clicking on our interactive map. Each country file presents the parties running, their European affiliation, the lead candidate and their programme. You can also access the websites and programmes of the various parties directly.